EN FA

کتاب‌هایی برای رسیدن به آسمان

1401/01/23 تعداد بازدید: 454
print
کتاب‌هایی برای رسیدن به آسمان

 در روزهای نخستین ماه مبارک رمضان هستیم و این روزها فرصت خوبی است که با خواندن کتاب‌های ارزشمند و مناسب در کنار خواندن کتاب آسمانی قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، به ارزش‌های این ماه و لحظات آن پی ببریم.

در این نوشتار، چند کتاب مناسب و خواندنی را که برای این روزها و شب‌ها مناسب است، معرفی کرده‌ایم و البته چند کتاب خوب و مناسب دیگر هم هست که معرفی آنها را در فرصتی دیگر انجام خواهیم داد پس بسته پیشنهادی جام‌جم را بخوانید:
آداب روزه‌داری و احوال روزه‌داران
این کتاب از بیانات حضرت آیت‌ا...العظمی سیدعلی خامنه‌ای است که علی‌رضا مختارپور قهرودی آن را تدوین کرده است.
این اثر را که مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر کرده است، دربردارنده گزیده‌ای از تحلیل‌ها، نصایح و مواعظی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی است که در ماه‌های رمضان در طول ۲۲ سال ـ از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۰ ـ ایراد کرده‌اند. موضوع این سخنان، مباحثی همچون: ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزه‌داری، آداب دعا و تکالیف مؤمنان از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی در این ماه مبارک است. مهم‌ترین محورهای این مباحث، عبارت‌اند از: توصیه بر قرائت، فهم و اُنس با قرآن، تبیین جامع مفاهیمی چون: تقوا، دعا، مناجات و استغفار، تحلیل زندگی و شخصیت امام علی(ع). موضوعات اصلی این مباحث، در ۱۹فصل تنظیم شده است که بخش پایانی، به ذکر نمونه‌هایی از دعاهای معظم‌له در ماه مبارک رمضان اختصاص دارد. همچنین نسخه الکترونیکی کتاب «آداب روزه‌داری احوال روزه‌داران» به مناسبت ماه مبارک رمضان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این کتاب نکات مهمی از سیره‌ رفتاری رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان به دست می‌آید از جمله: توجه به برپایی مجالس تلاوت قرآن کریم، محور قرار گرفتن خودسازی ایمانی و اخلاقی، میزبانی اقشار مختلف اجتماعی و گوش فرادادن به آنها، حضور در جمع روزه‌داران نمازگزار و اقامه نماز جمعه، توجه دادن به اهمیت شب‌های قدر و ایام شهادت امیرالمؤمنین(ع) و تبیین وضع جهان اسلام و تأکید بر راهپیمایی هرچه عظیم‌تر روز جهانی قدس.
صفای رمضان
مجموعه ‌برنامه تلویزیونی معرفت از برنامه‌های قدیمی سیماست که در حوزه اندیشه و معارف تولید می‌شود. کتاب «صفای رمضان» برگرفته از این برنامه است که در آن، مخاطب با دیدگاه‌های غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه درباره  رابطه علم و عبادت، رابطه شب قدر با ولایت حضرت امیرالمومنین(ع)، شب قدر و ارتباط آن با روابط اجتماعی و حق‌الناس، چیستی زمان و مکان، وابستگی و وارستگی و راه رسیدن به معرفت با نگاهی بر نهج‌البلاغه آشنا می‌شود. این کتاب به‌خصوص برای کسانی که به مباحث عمیق عرفان اسلامی و فلسفه علاقه‌مند هستند، کتاب بسیار مفیدی است. اسماعیل منصوری‌لاریجانی و ابوالفضل تاجیک نویسندگان این اثر هستند که دیدگاه‌های استاد را تدوین کرده‌اند. ناشر کتاب، انتشارات صداو‌سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش) و ویراستار آن مریم عابدیزبان است و کتاب تا به حال چند بار تجدید چاپ شده است.
امام علی‌بن ابی‌طالب(ع)
عبدالفتاح عبدالمقصود، نویسنده مصری در رشته تاریخ اسلامی تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۳میلادی درگذشت.
اولین اثر وی در قالب داستان‌های کوتاه متناسب با سنین کودکی و نوجوانی، در مجله السیف و الناس چاپ شد. سپس در مجله هفتگی الناصح در اسکندریه نقد سیاسی و اجتماعی می‌نوشت.
شیفتگی به امور مطبوعاتی وی را بر آن داشت که به‌طور مستقل و با هزینه خودش، مجله هفتگی الحدیث را منتشر کند. عبدالمقصود تجربه نوشتن ترانه و نمایشنامه‌های رادیویی را نیز در کارنامه نویسندگی خود دارد.
کتاب «الامام علی بن ابی‌طالب(ع)» مهم‌ترین تألیف اوست که تصویری از زندگی و شرح حال امام علی(ع) است. متن عربی کتاب در ۹‌جلد و ترجمه فارسی آن در ۸‌ جلد، عرضه شد. جلد اول را آیت‌ا... سیدمحمود طالقانی و ۷‌جلد بعد را سیدمحمدمهدی جعفری ترجمه کرده‌اند.
انتشار این کتاب در زمان خود بازتاب گسترده‌ای در محافل فرهنگی جهان اسلام پدید آورد. دانشگاه الازهر مصر و دانشگاه اسکندریه در برابر آن موضع گرفتند اما در ایران و لبنان بسیار مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب از طرف‌ آیت‌ا... بروجردی، کتاب را برای ترجمه‌ به‌ آیت‌‌ا... طالقانی معرفی کرد. این کتاب از منابع اصلی مورد استفاده در نگارش فیلمنامه مجموعه امام علی(ع) نیز بوده است.
کتاب تصویری روشن و تحلیلی از زندگی امام علی(ع) و حوادث دوران زندگی و به‌خصوص ماجراهای خلافت و سکوت حضرت و دوران زمامداری ایشان ارائه می‌دهد و خواندن آن در روزهایی که به نام آن امام است، لطف دیگری دارد. 
مراقبات ماه رمضان
کتاب «مراقبات ماه رمضان» را انتشارات دارالحدیث منتشر کرده است و در آن دانستنی‌های مربوط به روزه و ماه مبارک رمضان با اختصار برای مخاطبان و علاقه‌مندان بیان شده است. فضایل ماه خدا، آمادگى براى مهمانى خدا، آداب مهمانى خدا، شب قدر و آداب بیرون آمدن از مهمانى خدا از جمله مباحثی است که در این کتاب توضیح داده شده است.
مرحوم آیت‌ا... محمد محمدی ری‌شهری با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین رسول افقی این اثر را تألیف و حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی آن را ترجمه کرده‌اند. نویسندگان این اثر پیشتر با بهره‌گیرى از قرآن کریم و احادیث اسلامى کتابى به نام «ماه خدا» را برای بهره‌گیری پژوهشگران تألیف کرده بودند و برای این‌که عموم مردم بتوانند از این کتاب بهره بگیرند، گزیده آن با نام مراقبات ماه رمضان نیز تولید شده است. این اثر گزیده، شامل همه تحلیل‌ها و مطالب اصلى کتاب ماه خدا با تلخیص بیشتر است و تا به حال چند بار تجدید چاپ شده است.
ادب فنای مقربان
قنبرعلی صمدی این کتاب را از مجموعه بیانات آیت‌ا... عبدا... جوادی آملی در تفسیر زیارت جامعه کبیره تدوین کرده است.
زیارت جامعه کبیره یکی از برترین زیاراتی است که معارف عمیق و فراوانی در آن نهفته است اما دستیابی به این معارف نیازمند تشریح و تبیین توسط علمایی است که به این معارف دسترسی و احاطه دارند و علامه جوادی آملی بی‌شک یکی از کسانی است که در این زمینه شایستگی بسیار دارد.
این کتاب با بهره‌مندی از گفتارها و نوشتارهای استاد جوادی آملی که با تسلط به مبانی فلسفی، عرفانی و تفسیری و نیز با دلباختگی به آن گوهرهای مقدس وجود یعنی ائمه‌ اطهار‌(ع) همراه شده است، سعی کرده مخاطب را با این معانی پیچیده و در عین حال ظریف و زیبا آشنا سازد.
 
آرش شفاعی

نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک