EN FA

پشت پرده تجاوز به هواپیمای مسافربری ماهان

1401/01/23 تعداد بازدید: 1051
print
پشت پرده تجاوز به هواپیمای مسافربری ماهان

 همواره رابطه ایران و سوریه، زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی و متحدانش به شمار می‌رود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، سوریه به یکی از متحدان منطقه‌ای ایران تبدیل شد و شهید حسن طهرانی مقدم و گروه اعزامی از کشورمان در بحبوحه جنگ، توسط کارشناسان نظامی سوری مورد آموزش قرار گرفتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فرمودند: جمهوری اسلامی ایران، کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به حرکت و جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند.

 
بشار اسد نیز در پاسخ به درخواست صلح بنیامین نتانیاهو در ازای باز پس دادن بلندی‌های جولان و قطع رابطه با ایران، اعلام کرد که ما به هیچ قیمتی حاضر نخواهیم بود که درخواست‌های اغراق‌آمیزی را که برای قطع روابط شجاعانه سوریه با ایران، حزب‌الله و حماس مطرح می‌شود را بپذیریم.
 
ریشه پیوند ایران و سوریه به دوران حافظ اسد «رئیس‌جمهور فقید سوریه» برمی‌گردد، به نقل از نشریه «فارین پالیسی» - چاپ آمریکا؛ دیپلمات‌های ایرانی در دمشق می‌گویند که «حافظ اسد» در وصیت‌نامه‌اش خطاب به پسرش «بشار» نوشته است: تو می‌توانی همیشه به ایرانیان تکیه کنی؛ اما هرگز به رهبران عرب اعتماد نکن.
 
 
 
بار‌ها مقامات اسرائیلی از پیوند استراتژیک میان دو کشور ایران و سوریه ابراز خشم کردند، اهود باراک، وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی گفته بود: «باید به هر تلاشی دست زد تا سوریه از ایران دور شود.»
 
پشت پرده تجاوز به هواپیمای مسافربری ماهان / اسد پسر؛ پای جای پدر
پس از گسترش داعش در سوریه و تبدیل این کشور به محلی برای رشد تفکرات تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با فرماندهی شهید سردار سلیمانی به یاری دولت و مردم سوریه شتافت. ۲۸ شهریور ۹۶ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دو موشک قیام و ذوالفقار به دیرالزور سوریه که مرکز تجمع فرماندهی و پشتیبانی گروهک تروریستی تکفیری داعش بود، حمله کرد.
 
علاوه بر حملات موشکی، جمهوری اسلامی ایران حضور مستشاری نیز در سوریه داشته است؛ بنابر اظهارات حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، از آغاز جنگ در سوریه تا اسفند ۱۳۹۵، ۲۱۰۰ تن از مدافعان حرم به شهادت رسیدند.
 
روابط ایران و سوریه بعد از آزادسازی مناطق اشغالی این کشور از تروریست‌های داعش، وارد همکاری جدیدی‌تری شد؛ در سفر اخیر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به دمشق، توافقنامه همه‌جانبه نظامی، دفاعی و امنیتی میان این دو کشور امضا شد.
 
پشت پرده تجاوز به هواپیمای مسافربری ماهان / اسد پسر؛ پای جای پدر
سید امیر موسوی، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل در مصاحبه با ایسنا، با اشاره به قرارداد امنیتی و نظامی منعقد شده بین ایران و سوریه گفت: این قرارداد می‌تواند کمک شایانی به سوریه جهت مقابله با حملات هوایی رژیم صهیونیستی کند.
 
در همین راستا، مرکز مطالعات پژواک خرد معاصر در تحلیل سفر سرلشکر باقری به سوریه نوشت: از سال ۲۰۱۵ مدیریت حراست از آسمان سوریه به ارتش روسیه واگذار شد و با وجود استقرار سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ در این کشور، روس‌ها به علت توافقات پشت پرده‌شان با رژیم صهیونیستی چشم خود را بر این حملات می‌بستند و هواپیما‌های اسرائیلی با استفاده موشک‌های هوا به زمین معمولاً از آسمان فلسطین اشغالی و لبنان علیه نیرو‌های مقاومت آتش می‌گشودند.
 
به نظر می‌رسد اگر ایران با استقرار پدافند پیشرفته و قدرتمندش عزم جدی برای شکار هواگرد‌های اسرائیلی نماید، معادله نبرد در حاشیه شرقی مدیترانه دگرگون خواهد شد.
 
آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته حملات خود را به مراکز نظامی سوریه افزایش داده است. این رژیم برای اجرای اهداف خود، دست به اقدامات ضد انسانی فراوانی می‌زند که می‌توان به استفاده از هواپیما‌های مسافربری به ‌عنوان سپری در مقابل آتش ضد هوایی سوریه اشاره کرد.
 
جنگنده‌های متجاوز این رژیم برای عبور از مرز هوایی سوریه، در فاصله نزدیک با هواپیما‌های مسافربری پرواز می‌کنند تا توسط سامانه‌های دفاعی مورد اثبات موشک قرار نگیرند.
 
این رژیم در پس این اتفاق نیز به دنبال خطای محاسباتی سامانه‌های دفاعی سوری است تا هواپیمای مسافری سرنگون شود و میان ملت‌های دو کشور تفرقه بی‌اندازد؛ مقامات اسرائیلی می‌گویند اجازه نخواهند داد ایران، دشمن قسم‌خورده‌شان، حضور نظامی خود را در سوریه افزایش دهد.
 
 
 
تعرض هواپیما‌های جنگنده آمریکا به هواپیمای ماهان
عصر پنجشنبه دوم مرداد، درحالی‌که پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر از تهران عازم بیروت بود، دو جنگنده آمریکایی متخاصم در آسمان سوریه به آن نزدیک شدند. خلبان هواپیمای ماهان برای پرهیز از برخورد با جنگنده، به‌طور ناگهانی از ارتفاع هواپیما کم کرد و تعدادی از مسافران به دلیل عکس‌العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادف با پرواز‌های متعرض، دچار جراحات شدند.
 
پشت پرده تجاوز به هواپیمای مسافربری ماهان / اسد پسر؛ پای جای پدر
سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام هواپیما‌های جنگنده آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل و مقررات و استاندارد‌های هوانوردی می‌داند و مراتب اعتراض جدی خود را رسماً به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.
 
جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز در توئیتر خود نوشت: مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری، زیر پا گذاشتن حقوق بین‌الملل است. اقدامات صورت گرفته توسط این جنگنده‌ها قابلیت تعقیب حقوقی را ازجمله در شورای ایکائو و دادگاه دادگستری بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.
 
به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی پرواز هواپیمایی ماهان به فرودگاه بیروت با توجه به شرایط وخیم منطقه غرب آسیا، حامل پیام مشخصی برای طرفین غربی است.
 
پیام پرواز هواپیمایی ماهان به آمریکا
در ماجرای اتفاقات ونزوئلا، هواپیمایی ماهان پیرامون جابه‌جایی متخصصان نفتی عملکرد بسیار مطلوبی داشته است و حضور نفت‌کش‌های ایرانی در این کشور، توانست حصار آمریکایی‌ها را بشکند.
 
پشت پرده تجاوز به هواپیمای مسافربری ماهان / اسد پسر؛ پای جای پدر
 
در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که با توجه به تحریم سوریه و تحت تأثیر قرار گرفتن اقتصاد لبنان، تهران به دنبال کمک به بیروت و دمشق است؛ در چندین روز اخیر، مشکلات اقتصادی و سیاسی در کشور لبنان تشدید شده و قطعی برق در این شهر به حدود ۱۲ ساعت رسیده است.
 
پرواز هواپیمای مسافربری ماهان به لبنان، در شرایطی که این کشور در فشار تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، یک پیام مشخص برای آمریکایی‌ها دارد و آن این است که مشابه ماجرای کمک ونزوئلا، این‌بار در سوریه و لبنان اتفاق خواهد افتاد.
 
سوریه در این مدت صادرات خود را به لبنان افزایش داده و تولیدات مازاد خود را مخصوصاً در بخش کشاورزی به این کشور می‌فرستد و این دو کشور تحریم شده یا در آستانه تحریم، مناسبات اقتصادی فی‌مابین را گسترش دادند.
 
آمریکا بعد از ماجرا ارسال نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا، هژمونی‌اش در منطقه روبه‌زوال رفته و به دنبال احیای خوی سلطه‌گری خود است. دولت آمریکا بنا دارد با وضع تحریم‌های گسترده و ایجاد آشوب‌های خیابانی در لبنان، حزب‌الله را دچار مشکل کند تا بازوی اصلی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قطع شود.
 
آمریکایی‌ها می‌دانند که ایران با ارسال بنزین به ونزوئلا به یک قدرت بین‌المللی تبدیل شده است و اگر محموله‌های نفتی ایران به لبنان و سوریه ارسال شود، دیگر در منطقه قدرتی برای مقابله با کشورمان نخواهد داشت و باید نظاره‌گر پیشرفت نفوذ ایران در غرب آسیا باشد.
نظرات

 نام:
*نظر:
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک